Spela i 1080 på 1440 skärm - tips?

Permalänk
Medlem

Spela i 1080 på 1440 skärm - tips?

Hej,

På nuvarande rigg så har jag inte tillräckligt med prestanda för att veva ett spel i 1440p på ett drägligt sätt. Om jag förstår saken korrekt så blir det "suddigt" om jag ställer in spelet på 1080 samtidigt som min display är 1440. Jag vill minnas att man kan förbättra detta en smula genom att använda en annan upplösning än just 1080, för att få en mer lämplig/korrekt ratio. Vilken upplösning bör jag välja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aalleexx:

Hej,

På nuvarande rigg så har jag inte tillräckligt med prestanda för att veva ett spel i 1440p på ett drägligt sätt. Om jag förstår saken korrekt så blir det "suddigt" om jag ställer in spelet på 1080 samtidigt som min display är 1440. Jag vill minnas att man kan förbättra detta en smula genom att använda en annan upplösning än just 1080, för att få en mer lämplig/korrekt ratio. Vilken upplösning bör jag välja?

Multipel av 1440. 720 lämpligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aalleexx:

Hej,

På nuvarande rigg så har jag inte tillräckligt med prestanda för att veva ett spel i 1440p på ett drägligt sätt. Om jag förstår saken korrekt så blir det "suddigt" om jag ställer in spelet på 1080 samtidigt som min display är 1440. Jag vill minnas att man kan förbättra detta en smula genom att använda en annan upplösning än just 1080, för att få en mer lämplig/korrekt ratio. Vilken upplösning bör jag välja?

Du kan även köra 1920*1080 utan att skala upp bilden. Så gör jag just nu och det funkar väldigt bra.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Suddigheten är enligt mig överdriven. Man ser det men blir van det. Bättre att köpa en bra skärm med upplösning dels för Windows och dels för nästa datoruppgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aalleexx:

Om jag förstår saken korrekt så blir det "suddigt" om jag ställer in spelet på 1080 samtidigt som min display är 1440.

Så du har inte testat själv hur det ser ut? Prova det först och se om det är något du stör dig på.

Iaf så har du några alternativ:

- Om du har ett RTX kort och spelet stödjer DLSS kan du använda det

- Om spelet är ganska nytt stödjer det mest troligt resolution scaling (kallas lite olika, men brukar vara en procent% man ändrar) så kan du ställa in t.ex. 75% där så blir det att spelet körs i 1080p (75% av 1440 = 1080) medan all HUD/UI är i 1440p fortfarande. Detta tycker jag är bra för det är oftast på HUD/UI/text man märker att det är suddigt, svårt att märka det i själva spelvärlden.

- Du kan ändra så att skalning sker på ditt grafikkort och då använda antingen Integer Scaling eller No Scaling. Integer scaling blir då att bilden bara skalas upp i jämna tal (t.ex. 720, som är 1440/2) vilket resulterar i en väldigt skarp men pixlig bild. Eller så kan du använda No Scaling som bara gör att bilden blir centrerad i mitten av skärmen med svarta kanter runt.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Bra summering i inläget ovan. Du får köra med black boxes om du vill ha vettig bild. Eller suddig bild men större pick your poison.
Köra resolution scaling ger ett mycket bättre resultat än köra bildskärmen i ej native upplösning. Var räddningen när man försökte köra 4K på 2080ti. Körde man 1080p så blev det en episk blurrfest och det är ändå en bra multipel.

Kanske vill uppgradera datorn framöver så att köpa den billigaste 1080p tn panel du hittar som kommer ge bättre bild sett till samma storlek kan ju kännas lite bakvänt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Tackar för inspel från samtliga !

Permalänk
Medlem
Skrivet av aalleexx:

Hej,

På nuvarande rigg så har jag inte tillräckligt med prestanda för att veva ett spel i 1440p på ett drägligt sätt. Om jag förstår saken korrekt så blir det "suddigt" om jag ställer in spelet på 1080 samtidigt som min display är 1440. Jag vill minnas att man kan förbättra detta en smula genom att använda en annan upplösning än just 1080, för att få en mer lämplig/korrekt ratio. Vilken upplösning bör jag välja?

Testade precis AMD:s FSR i star citizen. Jag kan inte lira i 1440p utan att komma ner emot 25-30 i städer vilket e laggigt som tusan. Det visade sig att FSR tydligen kan användas utan att titeln har fsr-stöd. I programnet adrenalin som är "kontrollpanelen" för amd:s grafik så tryckte jag bara på en knapp och programnet säger att den kommer skala upp upplösningen till min navite upplösning, dsv 1440p. Sen går jag in i spelet tex star citizen och sedan ändrar upplösningen till 1080p eller 720p. För varje hopp ner så tjänar jag 10 fps, så +10 i 1080p och +20 fps i 720p men forfarande visar min skärm upp 1440p. Vilket mirakelprogram kan man tycka. Vad är haken? Jo, man kan se en och annan pixel, lite suddigt då programmet smetar ut grafiken för att "fuska".

Det lustiga är att FSR inte bara funkar till amd utan även på Nvidia-kort. DLSS funkar bara på 2000 och 3000-serien mig veterligen, men AMD ger även 1000-serien stöd för sitt FSR, vilket då ger tex det omåttligt populära kortet gtx1060 en grym prestandaboost. Men sagan slutar inte här. För nåt år sedan testade en snubbe nästan 10 år gamla grafikkort med FSR, och det lustiga är att det funkar! Ända ner till gxt600-serien 😀

Kolla på videon: https://youtu.be/JepVbFmwRZA

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3